Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Małopolska: Otwarto nowy węzeł drogowy na Zakopiance

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Data publikacji:
01-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
01-07-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Małopolska: Otwarto nowy węzeł drogowy na Zakopiance
fot. GDDKiA
Na określanej popularnie mianem Zakopianki drodze krajowej nr 7 w miejscowości Gaj na południe od Krakowa oddano do użytku nowy węzeł drogowy. To jedna z wielu inwestycji realizowanych na trasie pomiędzy stolicą Małopolski a Myślenicami, wpływających zarówno na zwiększenie bezpieczeństwa i płynności ruchu tranzytowego oraz usprawnienie przejazdów w relacjach lokalnych.

Gaj to duża wieś w gminie Mogilany w powiecie krakowskim. Liczy ponad 2 tys. mieszkańców. Przez miejscowość przebiega droga krajowa nr 7, której część położona na południe od Krakowa jest określana popularnie mianem Zakopianki. Gaj charakteryzuje typowa dla wsi w tym regionie silnie rozproszona zabudowa. Jej największa część jest jednak skoncentrowana wokół osi wyznaczonej przez ulice Widokową i Zadziele. Do tej pory rzeczona oś przecinała kolizyjnie Zakopiankę. Od 28 czerwca kierowcy mogą korzystać z węzła drogowego, którego zasadniczym elementem jest ponad 120-metrowy wiadukt łączący wyżej wymienione ulice.


OpenStreetMap

Jak wskazuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w komunikacie prasowym, dzięki powstaniu węzła możliwy stał się bezpieczny i łatwy przejazd pomiędzy dwoma częściami miejscowości. Na trasie głównej Zakopianki powstały jednocześnie dodatkowe pasy, umożliwiając bezpieczne włączanie się do ruchu i zjazd w ramach obydwu kierunków. Zadanie objęło również budowę 750 metrów chodników i kanalizacji deszczowej, a także przebudowę sieci technicznych, w tym gazowej wysokiego ciśnienia. Łączne nakłady inwestycyjne przeznaczone na ten cel wyniosły blisko 32 mln zł. Kontrakt na realizację zadania w systemie “projektuj i buduj” został zawarty w 2019 roku, natomiast roboty budowlane rozpoczęły się w roku 2022. Wykonawcą zadania było konsorcjum firm Eurovia Polska (lider) oraz Nowak-Mosty (partner).

GDDKiA wskazuje, że inwestycja wpłynie w znacznym stopniu na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego – w 2021 roku średnie dobowe natężenie ruchu wynosiło 60 tys. pojazdów i jednocześnie tylko w latach 2015-2022 doszło tu do 15 wypadków, które pochłonęły 4 ofiary śmiertelne. Oprócz węzła drogowego w Gaju realizowanych jest jeszcze 5 innych zadań, w tym dotyczących budowy bezkolizyjnych skrzyżowań w Krzyszkowicach oraz Myślenicach, o czym informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w styczniu, a także kładek dla pieszych w Głogoczowie, Mogilanach i Myślenicach. Do 2027 mają także powstać aż trzy kładki dla pieszych w Libertowie.

Docelowo drogę krajową nr 7 pomiędzy Krakowem a Myślenicami w relacjach tranzytowych zastąpi droga ekspresowa S7. Istniejący podkrakowski odcinek Zakopianki jest bowiem intensywnie wykorzystywany zarówno w ruchu tranzytowym, jak i lokalnym, co w połączeniu z relatywnie gęstą zabudową mieszkaniową w jego korytarzu czyni go chronicznie niewydolnym. Dodatkowo występują tu nienormatywne łuki, kolizyjne skrzyżowania i przejścia dla pieszych, a także pojedyncze zjazdy. Jednocześnie prognozy ruchu przewidują dynamiczny wzrost natężenia ruchu w najbliższych latach. Początek trasy przewidziano pomiędzy węzłami Kraków Południe i Kraków Bieżanów. Obecnie Zakopianka ma swój początek na pierwszym spośród wyżej wymienionych.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Skomplikowane prace w Mogilanach. Zakopianka była zatrzymana

Drogi i autostrady

Skomplikowane prace w Mogilanach. Zakopianka była zatrzymana

GR, rynekinfrastruktury. 17 maja 2024

IVIA opracuje STEŚ dla S7 z Krakowa do Myślenic?

Drogi i autostrady

IVIA opracuje STEŚ dla S7 z Krakowa do Myślenic?

Mikołaj Kobryński 19 lutego 2024

GDDKiA wybrała wykonawcę nowego węzła na Zakopiance

Drogi i autostrady

GDDKiA wybrała wykonawcę nowego węzła na Zakopiance

Mikołaj Kobryński 25 stycznia 2024

E&C zaprojektuje nowe mosty na Zakopiance

Drogi i autostrady

E&C zaprojektuje nowe mosty na Zakopiance

Mikołaj Kobryński 22 stycznia 2024

Przetarg na nowy węzeł drogowy w Myślenicach rozstrzygnięty

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Skomplikowane prace w Mogilanach. Zakopianka była zatrzymana

Drogi i autostrady

Skomplikowane prace w Mogilanach. Zakopianka była zatrzymana

GR, rynekinfrastruktury. 17 maja 2024

IVIA opracuje STEŚ dla S7 z Krakowa do Myślenic?

Drogi i autostrady

IVIA opracuje STEŚ dla S7 z Krakowa do Myślenic?

Mikołaj Kobryński 19 lutego 2024

GDDKiA wybrała wykonawcę nowego węzła na Zakopiance

Drogi i autostrady

GDDKiA wybrała wykonawcę nowego węzła na Zakopiance

Mikołaj Kobryński 25 stycznia 2024

E&C zaprojektuje nowe mosty na Zakopiance

Drogi i autostrady

E&C zaprojektuje nowe mosty na Zakopiance

Mikołaj Kobryński 22 stycznia 2024

Przetarg na nowy węzeł drogowy w Myślenicach rozstrzygnięty

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5